In een open brief aan eurocommissaris Joaquín Almunia van Mededinging klagen
diverse partijen over het machtsmisbruik dat Google zou plegen door eigen
diensten te bevoordelen.

Het gaat om een collectief van bedrijven waaronder Twenga, TripAdvisor,
Expedia, Foundem en een federatie van Duitse krantenuitgevers genaamd BDZV.

Dit collectief schrijft in de brandbrief: "Google moet gelijke
standaarden houden voor iedereen en dus ook voor de eigen diensten. Deze
moeten aan dezelfde indexering, ranking, vertoning, crawling en bestraffende
algoritmes onderhevig zijn."

Overtredingen van Google

Sinds vorig jaar is de Europese Commissie bezig om met Google te onderhandelen
over de overtredingen die geconstateerd zijn bij het bedrijf. Google zou
liefst voorkomen dat het tot een formele aanklacht komt, door te schikken
met de Europese Commissie.

Het collectief dat de brandbrief heeft geschreven is precies daarvoor bang.
Als dat gebeurt vreest het collectief namelijk dat er te weinig zal
veranderen en dat de Google-concurrenten geen gelijke kansen krijgen in
vergelijking met Googles eigen diensten.

Zo staat in de brief te lezen: “We oordelen uit respect niet over de
voorstellen die Google heeft gedaan tot we ze hebben gezien, maar het gedrag
van Google in het verleden wekt de indruk dat het geen vrijwillig
effectieve, toekomstbestendige oplossingen zal aandragen zonder dat het
bedrijf wordt gedwongen door formele aanklachten. Met dat gegeven in het
achterhoofd en daarnaast het feit dat Google iedere vertraging aangrijpt om
de oneerlijke concurrentie-acvititeiten dieper in te graven, te verbreden en
uit te breiden, verzoeken we de Europese Commissie om een Statement of
Objections in te dienen.”

Een Statement of Objections is een formele aanklacht tegen een bedrijf als
Google. Eurocommissaris Almunia heeft eerder al gemeld dat hij Googles
zoekalgoritme niet bevoordeeld, maar de presentatie van de resultaten wel.
Het overwegend Duitse brandbriefcollectief vindt juist dat de problemen in
het algoritme zitten.

Lees meer technieuws op Hyped.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl